oktober 22, 2005

Vaksamhetens pris

frukostseminariet om "Jävla skitsystem" härom veckan tog vi upp sex faktorer bakom användarnas frustration med nya system. De är i tur och ordning
  1. Exploderande antal system
  2. Pålagor, inte arbete
  3. Centralstyrning och överdriven detaljering
  4. Usla gränssnitt
  5. Allt snabbare införandetakt
  6. Utbildning negligeras systematiskt
Jag har skrivit utförligt om flera av dem tidigare. Vad som egentligen borde stå på tur är en sammanställning av den horribla brist på utbildning i nya system som användare oftast drabbas av. Och en genomgång av hur usla gränssnitt många system därute egentligen har.

Men det finns fler punkter än dessa sex: ett av dem som vi inte tog upp var det som bland annat Edward Tenner har kallat "the burden of vigilance" - vaksamhetens pris. Behovet av att ständigt övervaka den teknik som ska utföra tidsbesparande arbete åt oss.

Övervaka - och pyssla om: virusskydd måste uppdateras, mjukvaran måste uppdateras, hårdvaran måste uppdateras, etc, etc. Det kräver tid och ansträngning av dem som arbetar med apparaterna. Det krymper ofta den förmodade tidsvinsten med själva systemet. Kanske inte helt, men det har ändå tillkommit ett nytt arbetsmoment för användaren som innebär ett hinder för det "riktiga" arbete man tänker utföra.

I en organisation skickas till exempel säkerhetspatchar - "hot fixes" - ut automatiskt till alla datorer flera gånger i veckan. När medarbetarna kommer och slår på sina datorer, laddas tre-fyra nya patchar in. De kan inte gå ifrån och låta det sköta sig själv eftersom man måste trycka OK ett antal gånger. Efter detta måste systemet startas om och man måste logga in på nytt. Detta tar cirka 20 minuter en eller flera morgnar i veckan. (Resultatet har blivit att medarbetarna inte stänger av sina datorer - varför säkerheten inte uppdateras ...)

"Vaksamhetens pris" är inte alltid högt, men poängen är att dessa ansträngningar ytterst sällan tas med när ett nytt system säljs in till medarbetarna, som det som ska göra deras vardag "enklare, snabbare, bättre". Resultatet: frustrerade användare som tänker "jävla skitsystem"!

(Fortsättning i morgon).

Posted by jonas at oktober 22, 2005 05:48 EM | TrackBack
Comments
Post a comment









Remember personal info?