oktober 04, 2005

Arbeta smartare, blogga!

0540covdv.gifI senaste Business week (3 oktober) är temat varför den faktiska arbetstiden blir allt längre i många amerikanska företag (50-60 timmar i veckan) och varför stressen ökar.

Artiklarna tar inte upp teknikstress i första hand; tvärtom tecknar tidningen en ganska rosig bild av hur bekvämt det är att blanda jobb med fritid i hemmet med ny teknologi ("The Overworked, Networked Family". Läsarkommentarerna är dock betydligt mer kritiska.)

En av de förbättringarna som tidningen föreslår för att skapa effektivare företag är ändå att använda samarbetsverktyg som bloggar och wikis, istället för de hierarkiska, top-down-styrande system som oftast finns i organisationer:
"At the same time we may see a rise in new forms of Web-based organizations where people can contribute without having their time eaten up by existing hierarchy. Blogs, collaborative online databases (called wikis) and open-source software development all use the Net to handle much of the coordination among people rather than relying on top-down command and control. Such a shift to a digital spine could eventually lessen bureaucratic time burdens on overworked professionals..."
Business Week: The Real Reasons You're Working So Hard, sep 2005
(Se också Five ways to work smarter i samma tidning.)

(Tack, Gustaf för tipset!)

Posted by jonas at oktober 4, 2005 01:00 FM | TrackBack
Comments
Post a comment









Remember personal info?