augusti 16, 2005

Bilden av teknikstress

Tecknad bild av dator som kraschar i postens kundtidning Du&JagNär postens kundtidning Du&Co skriver om teknikstress ("Lär dig tygla tekniken", inte på nätet) illustrerar man det med ... bilden på en exploderande dator. Poff!

När HTFs tidning Lön&Jobb intervjuade mig i höstas illustrerades artikeln med ... en kraschande dator med bomb på bildskärmen.

Det här tror jag är ett uttryck för en systematisk missuppfattning eller "blind fläck". Det stora, långsiktiga och uttröttande arbetsmiljöproblemet med datorer är knappast när de slutar fungera; utan just hur de fungerar och vi tvingas arbeta med dåligt anpassade verktyg i krångliga miljöer.

Och artikeln, som berättar om två journalister med problem, utmynnar i råd kring hårdvarusupport. Men läser man noggrant ser man att problemet nog är ett annat. De har bytt layoutprogram mitt i en mycket arbetsintensiv period - uppenbarligen utan att ta sig tid för att lära in och lära om.

Tecknad bild av dator som kraschar i HTFs tidning Lön&JobbSlimmade organisationer, omedvetenhet om dåliga gränssnitt och en märklig men utbredd föreställning om att man inte behöver tid för att lära sig sina (digitala) arbetsverktyg ger tillsammans en svår belastning på tänkandet. (Se också anteckningen "Såhär i efterhand kan man tycka att vi borde gjort det...")

Men kanske är artikeln i alla fall ett tecken på att medvetenheten om teknikstressen håller på att öka. Apotekets kundtidning hade också den en artikel om "Teknostress" under våren. Per på Infontology har kommenterat den redan; jag återkommer med ytterligare en kommentar.

Posted by jonas at augusti 16, 2005 03:03 EM | TrackBack
Comments
Post a comment









Remember personal info?